Thursday, June 19, 2008

Kenaikan Harga minyak.. Bebanan atau Pengorbanan?








Isu-isu yang dikupas ialah:
1. Minyak sudah naik .. Apakah apa yang diambil pendekatan oleh kerajaan itu adalah situasi menang-menang?

Dato 'Aziz: Beraanggapan bahawa kerajaan begitu bertanggungjawab.. tahu bebanan rakyat.. bagi subsidi.. so menang-menang la.. ada perkara diluar kemampuan untuk kita kawal.. tapi kita mampu kawal diri kita.. kita tidak leh hidup seperti hari semalam.. tapi kita kena hidup seperti hari ini .. harga minyak di indonesia pun mahal.. tengok jenis minyak yang ada

YB Mahfuz: Saya melihat kita tidak boleh bersandar kepada hujah kenaikan harga minyak.. isu ini bleh dibangkitkan oleh negara seperti Thailand.. negara bukan pengeksport dan bukan pengimport minyak.. tapi negara seperti malaysia saya melihat ia bukan satu bebanan.. kerana kita dapat pulangan keuntungan yang amat besar.. Ini diakui oleh Tan Sri Mohamad Yakcob sendiri.. Ia tidak beri apa-apa kerugian kepada negara..

2. Soal menang-menang.. kenapa kerajaan tidak bagi waktu mencukupi kepada rakyat untuk bersedia?

Dato' Aziz : kerajaan kena buat dengan mengejut.. kalo lambat minyak akan hilang di pasaran.. org berduit akan menopoli minyak.. org yang tidak berduit rugi laa.. tindakan kerajaan adalah tindakan yang bijaksana.. kerajaan sudah tak terbeban ,jadi kerajaan bagi deposit ..

YB Mahfuz: Pakar-pakar ekonomi mengatakan tindakan ini tidak betul.. dan ia bolah memberi takanan kepada inflasi negara kita.. Ini tidak memberi suasana menang-menang.. Boleh juga menyebabkan kenaikan berantai.. Kita hanya bertindak selepas respon rakyat.. contohnya bayaran gaji sebanyak 2 kali.. sepatutnya menaikkan gaji rakyat..

3. Bagaimana kita hendak mewujudkan satu mekanisma yang adil untuk mewujudkan situasi menang-menang ini?

Dato' Aziz: Semua pandangan yang dilontarkan.. telah dibincangkan minggu lepas.. Perkara yang nak tolong rakyat lebih mudah.. Berbagai-bagai benda.. Yang bekerja dengan kerajaan kita bagi elaun lain.. Yang tak bekerja dengan kerajaan.. kita dah bagi.. contoh ibu tunggal, orang miskin

YB Mahfuz: Kerajaan harus mengenakan cukai durian runtuh kepada syarikat minyak di negara kita.. untuk menambahkan pendapatan negara kita.. untuk uruskan pembangunan negara.. rebet diberi kerajaan terlalu kecil .. x mampu menampung kos untuk rakyat.. Banyak faktor perlu dilihat oleh kerajaan... Tol, road tax, rebet tunai.. Penjimatan perlu dibuat sebelum kenaikan bukannya selepas kenaikan minyak..

Kita sudah mendengar hujah kedua-dua pihak.. Maka sahabat-sahabat sekalian.. Nilailah dan fikirkanlah.. Adakah kenaikan harga minyak ini satu BEBANAN atau satu PENGORBANAN?

(SQ Al-Akh)
satu Inovasi...satu Reformasi

No comments:


Visitor Map