Sunday, December 19, 2010

Menghidupkan Kembali Muamalah Islam


InshaAllah tazkirah bulan ini akan memfokuskan kepada 4 topik berkaitan muamalah Islam:



1. Memahami Sistem Riba

2. Sejarah Duit Kertas

3. Zakat

4. Sistem Dinar dan Dirham



Surah Al-Baqarah

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki riba (yang masih ada pada orang yang berhutang) itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. (278)
Kalau kamu tidak melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: Akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat) dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa. (279)

Ayat di atas jelas menunjukkan betapa Allah s.w.t. memberi ancaman yang keras tentang amalan riba. Pengisytiharan perang kepada mereka yang mengamalkan riba oleh Allah s.w.t. menunjukkan betapa celakanya pengamal riba kerana biar bertimbun amal soleh yang dilakukan oleh pengamal riba adalah sia-sia. Lebih menakutkan lagi semua ayat yang diturunkan berkaitan riba dimulakan dengan Wahai orang-orang yang beriman! yang menunjukkan sekiranya seseorang itu tidak mempunyai iman, pasti tidak akan dilihat dan diambil iktibar dari ayat-ayat Al-Quran yang menceritakan tentang riba.

InshaAllah bersama-samalah kita menjayakan Bulan Menghidupkan Kembali Muamalah Islam ini dengan memperbanyakkan ilmu pengetahuan tentang muamalah Islam.

Satu Inovasi Satu Reformasi...

No comments:


Visitor Map